onsdag 5. november 2008

For en mann!

"JAAA!! Obama vant!" Arne, som stod opp tidlig for å gjøre seg klar til en tredagers heimevernsøvelse, vekket meg der han stod i stuen og ropte. Til tross for at jeg ble rykket ut av søvnen på en relativ brutal måte, og lenge før jeg skulle stå opp, kom det et mumlende haleluja fra meg, og jeg måtte selvsagt stå opp og få med meg nyhetene. Men denne morgenen var jeg ikke gretten over å bli vekket på en litt utradisjonell måte.

Det er vanskelig å holde tårene tilbake når man ser amerikanerenes feiring av valget. Jeg fant Barack Obama utrolig fengende for rundt et år siden, først og fremst på grunn av lidenskapen, engasjementet og talegavene han har. Ja, politikere er ofte både taletrengte og gode retorikere, men det er likevel noe spesielt med Obama. Han viser en stor empati for dem som er svakest stilt i USA og i verden, og han taler kanskje spesielt deres sak. Jeg får virkelig problemer med å holde gråten tilbake når jeg om og om igjen hører utdrag av Obamas tale. Han har virkelig evnen til å engasjere folk, aldri har så mange brukt stemmeretten sin. Før trodde mange amerikanere at de ikke kunne utgjøre noen forskjell. Ved det 44. presidentvalget stemte mange voksne amerikanere for aller første gang. Gratulerer Obama! Jeg håper den gode viljen, solidariteten og engasjementet for de svakeste ikke dør ut og at kampen mot urettferdighet fremdeles vil stå sterkt, også når det har gått noen år.

Men nå runger jubelropet på nrk enda en gang: "YES WE CAN!"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Obama er teit, vet du at han er har muslimsk familie. USA vil IKKE lenger være et kristent kontinent. Jeg trodde Cecy at du ville at USA skulle være kristent, det er jo selvfølgelig bra at Obama hjelper de vanskeligstillte, men det er så mye mer enn det. Israel det Jødiske folk, de trenger jo også hjelp, det er så mange ting i verden utenom det, jeg vil så inderlig at de skal få hjelp også, men det finnes også masse masse ting i verden også. SELVFØLGELIG hjelper mc cain også de. SELVFØLGELIG gjør han det. Jeg kjenner jeg blir litt provusert her. Plutselig skal USA bli et muslimsk kontinent. Jeg trodde du visste bedre enn det her Cecy. Men det er mitt synspunkt:P du blir jo provusert av hva jeg skriver også:P

Anonym sa...

jeg vil bare si unnskyld for den umodne kommentaren min, det er bare at jeg har fått slengt masse dritt på bloggen min og da lot jeg det gå utover deg. UNNSKYLD!!!

Anonym sa...

jeg har skrevet hvorfor jeg heiet på McCain på min blogg: http://fashionsenorita.blogg.no ta en titt så vet du litt mer, sikker på du engasjerer deg i den saken :P også lurer jeg på hva du mener om homofili ekteskap og abort, FOR Obama for nemlig FOR dette, MENS McCain, var IMOT!! :P det er bla.a hvorfor jeg heiet på McCain :P