torsdag 29. januar 2009

"Under en ny måne" - En bokanmeldelse

Stephenie Meyer debuterte i 2005 med ungdomsromanen "Twilight". Det ble den første boken i en serie på fire. Hennes forfatterdebut høstet stor begeistring i USA. Publishers Weekly skrev følgende: "one of the most promising new authors of 2005".
"Under en ny måne" er den andre boken i serien. Den tredje; "Eclipse" og den fjerde; "Breaking Dawn" er foreløpig kun på engelsk.

Bokens hovedperson, Bella Swan, bor sammen med sin far, en lokal politimann, i lille Fork i Washington, USA. Hun er kjæreste med Edward Cullen, som betyr mer enn livet for henne. Men det er en hake; han er en vampyr som forsøker å kontrollere blodtørsten sin. Men ikke alle vampyrer er like "siviliserte", og Edward har allerede reddet Bellas liv en gang. Edward er farlig betatt av Bella, og bestemmer seg for å ofre sin kjærlighet til henne ved å dra uten å etterlate seg spor.
Han frykter at begjæret er så sterkt at han vil miste kontrollen og ende opp med å skade henne. Men Fork blir ikke en tryggere by uten familien Cullen. Folk blir på mystisk vis drept av noe de tror er en bjørn, men Bella skjønner fort at det fortsatt er andre, blodtørste vampyrer i Fork. Og hun oppdager at hennes beste venn Jakob har en farlig hemmelighet. I denne andre boken braker vampyrer og varulver sammen, og Bella legger ut på en farefull ferd til Italia, denne gangen for å redde Edward.

Dette er en ungdomsroman, og det er ren fantasi. Språket er nøkternt og flytende, men spenningstoppene er mange. Handlingen er kronologisk, og lett å følge, selv om man gjerne ikke har lest den første boka. Men å lese bøkene kronologisk ville likevel vært til å anbefale da man får med seg mer. Plottet i boken er så absolutt ikke troverdig, men tanken vil nok være pirrende for mange og enhver. Kombinasjonen romantikk og fare har historisk sett en evne til å fungere bra. Det gjør det også her. Det er mange frempek og hemmeligheter i boken, og man rekker knapt å puste mellom de små og store spenningstoppene. Jeg for min del ble sittende limt fast til boken fra jeg kjøpte den, og til jeg var ferdig med den. I 6 vidunderlige timer levde jeg meg inn i Bellas liv og dilemmaer.
Det mest fascinerende med boken var den klare parallellen til William Shakespeares "Romeo og Julie". Dypest sett handler boken om en umulig og farlig kjærlighet, og valgene Edward og Bella tar får også konsekvenser for familiene deres. Stikkord for boken er kjærlighet, offer, tillit og kontroll.

Jeg likte virkelig denne boken. Vanligvis leser jeg ikke grøssere, men Stephenie Meyers bok passet meg likevel bra. Hovedproblemet i boken er: Hvordan skal Edward og Bella leve sammen? Vil Bella ofre sjelen sin for kjærligheten? Vil Edward gi henne det skjebnessvangre bittet som forandrer henne til vampyr for alltid?
Boken stiller mange allmenngyldige spørsmål, og det liker jeg. Og at handlingen attpåtil var såpass spennende, var et stort pluss. Jeg slukte hver side grådig, hjertet banket vilt, og etter å ha lagt fra meg boken funderte jeg over begrepet kjærlighet. Det var 6 svært så konstruktive timer, og jeg nøt dem til fulle.

1 kommentar:

Bai sa...

Det er så mange bloggarar nå, som har skrive om desse bøkene og brukt setninga "eigentleg liker eg ikkje grøssarar, men denne..." så eg begynner å lure på om, som eigentleg ikkje liker grøssarar, må gje desse twillight-bøkene ei sjanse.