tysdag 13. januar 2009

Kjære Gyldendal forlag

Først vil jeg bare kommentere at deres magasin, Vinduet, ikke er å få kjøpt hos alle landets bokhandlere, slik dere hevder på deres nettside. Jeg har til nå ikke sett det i bokhandelen der jeg jobber, eller i andre i byen min. Derfor vil jeg gjerne vite litt mer om magasinet, og muligens tegne et abonnement på sikt. Jeg ser dere har 50kr i studentrabatt, dvs. at et årsabonnement koster 250kr?
Jeg tar bachelor i nordisk språk og litteratur, og er svært interessert i faget.
Vil dere si at deres magasin kan være relevant, og gi en stakkars litteraturstudent den inspirasjon og glede man måtte trenge for å gå gjennom dette livet (og studiet)? Hvis ikke, finnes det andre magasiner som kan være til å anbefale?

Jeg finner simpelthen ikke magasiner av interesse i denne markedsstyrte jungelen av pupper, nakne damer, fete skrifttyper med slanketips og Donald Duck. Hvor blir det av litteraturmagasinene? Ganske nylig oppdaget jeg at det fantes et magasin som het Syn og Segn, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får kjøpt det på Rema. Av og til får man følelsen av at de skrifter som er bærere av kunnskap og språklig kreativitet blir gjemt bort for en. Og er man ikke så interessert i å få med seg siste nytt om Amy Winehouse eller hvordan man legger den perfekte sminken, er det vanskelig å finne godt lesestoff med adekvat innhold. Så igjen; kan deres magasin, Vinduet, bli mitt litterære høydepunkt i hverdagen? Jeg trenger virkelig å lese noe fornuftig. Håper dere forstår!

Mvh

Cecilie B. Espedal

1 kommentar:

Bai sa...

Eg er så enig i det du skriver, det er viktigare ting å lese enn stjerne- og sminkestoff!

Det finnes faktisk ganske mange tidsskrift og magasin for litteraturinteresserte. "Vinduet" som du skriver om er eit veldig fint magasin. Elles er eg også veldig glad i "Vagant", som er utgitt av CappelenDamm. Begge desse hender det at eg snoper, når eg skal kose meg litt ekstra. Mitt inntrykk er at "Vinduet" skriver om litt breiare litteratur enn "Vagant", men at det er i "Vagant" eg oppdager nye forfattarar. Eg abonnerer også på "Edda" som er eit langt meir akademisk tidsskrift frå universitetsforlaget og "Bøygen" som er gitt ut av litteraturstudentar ved UiO.

Her i Oslo finner ein leseeksemplar av desse magasina til utlån på Litteraturhuset og Universitetsbiblioteket. Det kan jo vere ein ide å bla gjennom eit par, før du bestiller eit abonnement.Det er jo ein jungel å finne fram i!