måndag 15. desember 2008

Eksamenstanker

Jeg har ikke lest nok til eksamen. Det skremmer meg. Enda mer skremmer det meg at eksamensangsten enda ikke har kommet krypende i form av kvalme, svimmelhet og dårlig humør. I morgen er min siste eksamen dette semesteret, og jeg har lært mye om det å gå på et universitet.
1. Det er ikke lurt å kombinere et fulltidsstudie med 40% jobbing, da særlig ikke med en jobb du elsker og helst ikke vil være foruten. Man må desverre velge.
2. Det ville vært lurt av meg å kjøpe pensumlitteraturen litt tidligere, og startet med strukturert lesing, gjerne sammen med kollokviegruppa.
3. Det kan være smart å sette seg opp en plan for pensumet man skal gå gjennom.
4. Møt opp på ALLE forelesningene. Det gjorde ikke jeg. Det var lite smart.

Jeg vil ikke si at jeg har oversett det faktum at eksamensdatoene engang ville komme. Jeg har lest, men åpenbart ikke nok. Jeg har nå 10 studiepoeng, og en C. Men det ville selvsagt vært mye morsommere å arbeide seg til en B, som ville vært en mye hyggeligere karakter. Hvordan det har gått med eksamenene i Examen Facultatum (les: lingvistikk og vitenskapsteori), vet jeg ikke om jeg vil vite.

Konklusjon: Studier er ikke alt i livet, men det er med på å danne grunnmuren til det livet (karrieren/den fremtidige jobben) du ønsker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei vennen!
Så fint det var å lese om dine innerste tanker.
Du bør være stolt over at du har klart både og, selv om du nå har valgt å slutte i jobben for å få bedre tid til studiene. Man må alltid gjøre det som er best for en, selvom man ikke alltid vil innrømme det helt selv :-)
Du er råtøff som går gjennom dette studiet - jeg hadde ikke orket det - men du, du står på! Glad i deg!
Og en "C" ER bra! Neste gang får du en "B" og så garantert en "A"! Bare vent å se! ;-)

Klemmis

PS: Masse lykke til i morgen!