søndag 26. april 2009

Kan noen hjelpe meg med å oversette?

1. Þá mælti konungr

2. Þá tók hann hjalminn af hofði sér

3. lagði niðr sverðit ok skjoldinn

4. gekk fram i fyrirrúmit

5. Þá hljóp at Áslákr Fitjaskalli

6. Hjó með øxi i hofuð Erlingi

7. ek hefi þér mein gort

8. bǿndr tóku lík Erlings

9. Erlingr Skjalgsson hafi verit maðr gofgastr ok ríkastr í Noregi

Det skal være et par o med kvist, men jeg fant ikke symbolet for det i Word. Skjønner noe av dette, men det er en del ord jeg ikke klarer å bla meg frem til. Noen som har peiling? I så fall er jeg veldig takknemlig for hjelp.

6 kommentarer:

Cathrin sa...

2. tror eg e så tok han hjelmen av hodet hennes.. eller hans eller sitt:p

hmmm... resten bør eg kanskje spørr någen som kan islandsk om.. d ejo ganske likt... eg kan liksom bare litt... ett ord her å der liksom.. men konungr betyr konge iallefall

4. gekk fram i fyrirrúmit kan ver gikk fram i forrrommet...

Hjó með øxi i hofuð Erlingi

øxi= øks hofuð= hode... erlingi regne eg me e navnet på erling...

ek hefi þér mein gort=
Eg har ... ....gjort

Ann - Christin sa...

- Da sa kongen
- Da tok han hjelmen av hodet sitt
- La ned sverd og skjold
- Gikk inn i forrommet
- Da løp Aslak (..bla bla) mot..
- Slo med øksen i hodet til Erling
- Jeg har deg galt gjordt
- Bøndene tok liket til Erling
- Erling (bla bla)har vært den rikeste og mektigste i Norge.

Tottlehåve! Kvifor spurte du ikkje? Eg kunne ha hjulpet deg vettu, vennen :)))

Anonym sa...

Rettelse på den siste:
Erling (bla bla..)har vært den rikeste og mektigste mannen i Norge.

Anonym sa...

Det va altså meg; ann-christin som e den anonyme,hahahha

Fru Espedal sa...

He,he... Takk folkens! Jeg fikk det omsider til da, ved hjelp av mitt vakre eksemplar av Snorres kongesagaer. :P

Bai sa...

Dette var deprimerande. Eg fekk B på min norrønt-eksamen på grunnfag i 2005, men eg ser at det er frykteleg mykje som ...ehh... ikkje var ordentleg lært. Må nok repetere litt, dersom eg skal bruke dette til noko.

Dei norrøne bokstavane finner du dersom du trykker alt gr + ein firesifra talkode. Eg hugser sjølvsagt ikkje talkodane lenger, men eg trur eg skreiv dei opp i ei notatbok. Hjelpsomt?